BodyGabor.hu / hírek - események
 

nyomtatóbarát verzió


  hírek - események
Tarr Béla és Bódy Gábor a New York-i Modern Művészetek Múzeumában ...
A Harmadik - Berlinben
A Kutya Éji Dala a Berlinálén
Psychotechnikum - adaptáció a Gödörben
Minden Mozi
 

A Harmadik - Berlinben

2009-10-08

Nagy jelentõséggel bírt tavaly, hogy a Berlini Biennálén immár angol feliratokkal levetíthették a Kutya éji dalát, így amikor az ember a Zeit online-on meglátja a Harmadik c. filmjét, vagy a metróban utazva figyelmes lesz rá, örömmel kapja oda a fejét, gondolván, hogy újabb Bódy-esemény zajlik Berlinben - pedig sajnos nem pontosan ez volt a helyzet ....

A vetítés a 6-os metróban, a Kochstrasse-i megállóban (minden nap reggel 7-tõl este 9-ig), valamint ugyanez a videó a Zeit-on szereplõ cikkben is nem mint Bódy Gábor filmje ment, hanem mint egy archív anyag 1971-bõl - a szerzõ gyakorlatilag ismeretlen. Talált anyag? Film, amelynek a végén nem szerepelnek feliratok, valaki a Youtube-on találta, és jóhiszemûen felhasználta?



A vetítés (amely egyébként egy jó koncepciójú, friss videó-installáció) a Visual Foreign Correspondents c. projektként futott, alkotóként pedig a KV (Kis Varsó - aka Little Warsaw) nevû mûvészcsoport volt megjelölve (helyesen, hiszen az installáció az õ mûvük:)).
Mielõtt azonban bárki azt hinné, hogy lengyel mûvészek ignorálták a nagy magyar filmes szellemi tulajdonhoz fûzõdõ jogát, és vették kölcsön az eredeti alkotó nevének puszta említése nélkül a Harmadik c. Bódy-filmet, gyorsan elõre kell bocsátani, hogy a Kis Varsó (aka Little Warsaw) a népszerû mûvész-duót, Gálik András & Havas Bálint kettõsét fedi, akik abszolút budapestiek - Károlyi Zsigmond tanítványaiként végeztek a képzõn.


A vetítés a berlini 6-os metróban nem egyszeri alkalom volt, szeptember 28-tól október 6-ig tartott. Az eseményrõl tudósító Zeit-interjúban nem hangzik el a filmes neve, akinek a filmjét vetítik. Ugyanígy, az András Edittel folytatott mûvészettörténeti beszélgetésben is mint talált anyagról beszélnek - a szerzõ ismeretlen, illetve nem említik.


Természetesen elmondhatunk néhány érvet Gálikék oldalán is, ha nem is támogatólag, de felmentõleg. Elõször is tekinthették evidenciának, hogy ez a bemutatott részlet A Harmadikból van, a híres magyar film- és videómûvész, Bódy Gábor egyik "fiatalkori" filmjébõl, ugyanúgy, mintha Beethoven egyik mûvének egyik részletét használták volna fel (amely esetben ugyancsak jelezniük kellet volna az elhangzó zene eredetét).

Az is igaz, hogy a videómûvészek gyakran szereznek mintákat, footage-okat, szekvenciákat mindenféle forrásokból, éjszakai tévéadásokból, bárhonnan, bármikor "kukáznak" vizuális dózisokat - de egy Bódy filmet "kikukázni" olyan bizarr, mintha David Lynch Radírfejét állítaná ki valaki - egy radír-kiállításon :) Bódy Gábor egyébiránt maga is élt ezzel a "kukázós" módszerrel, már a videó elõtt is, lásd amikor a híradók fel nem használt felvételeit kikukázva saját anyagokat vágott össze.
Bódy Gábor ráadásul, mint a videómûvészet európai úttörõje azt is fejébe vette, hogy egyfajta film-footage bankot (nem ezt a kifejezést használta) lehetne létrehozni, nemzetközileg, illetve, ahogy ma mondjuk, globálisan. Ebbõl a bankból aztán bárki megtalálhatja a szükséges felvételt, és felhasználhatja éppen készülõ videójához (amin Bódy nem a kereskedelmi zenei-videóklipeket értette, nyilvánvalóan).
Megjegyzés: ma a Youtube és a flickr révén ez már kezd megvalósulni. A flickr.com-on a fotók esetében meg is megvalósult a Getty Images révén - de a Getty nélkül is bárki böngészhet bárkinek a felrakott fotóiból, és fel is használhatja bármelyik fotót - miután erre a szerzõ, a szellemi jog tulajdonosa engedélyt adott. "Szia, van ez a fotód a flickr-en (link), szeretnénk felhasználni itt és itt (link), lehet?" - ilyen üzenetek ma már mindennaposak. Azaz, bár a mások szellemi tulajdonához (alkotásaihoz) való hozzáférés napjainkra forradalmi mértéket öltött - a a szellemi tulajdonhoz való jog nem lett a múlté és az ehhez kapcsolódó gyakorlat, kulturált eljárás is meghonosodott.

További felmentõ-jellegû gondolat, hogy a LUMU-ban éppen aktuális Amerigo Tot kiállítás (ahol mellesleg a Kis Varsó is párhuzamos kiállító) katalógusába azt írták a felhasznált fotókkal kapcsolatban, hogy megpróbálták elérni a fotók jog-tulajdonosait, de ez nem miden estben sikerült - ezért továbbra is várják, hogy a fotók jogának tulajdonosai jelentkezzenek, és elnézést kérnek, hogy a beleegyezésük nélkül is megjelentették a fotókat. Eléggé korrekt eljárás. Különösen, ha belegondolunk, miféle fotókról van szó: Amerigo Tot egész élete során (született 1909), amerre csak megfordult, a róla vagy mûveirõl készült fotókból kért egy sorozatot a fotósoktól. Rengeteg fotó van privát gyûjteményében, ezeknek az alkotóit elérni sziszifuszi munka - különös tekintettel arra, hogy a kiállítás kurátora és Nemes Péter Tot-kutató csak nemrégiben találtak 2 bõröndnyi saját képet, köztük fotókat - Tot jogutódjának pincéjében.

Mármost ehhez képest Bódy Gábor enyhén szólva "kevésbé ismeretlen" szerzõ, különösen Magyarországon vagy Berlinben. Bármely magyar filmes, filmbarát vagy a kultúrában jártas személy tudja, hogy a Harmadik Bódy Gábor filmje. Ráadásul a Kis Varsó tagok Károlyi Zsigmond osztályába jártak, aki a filmben szerepel is (éppen ezért használták fel a Bódy-filmet, Károlyi Zsigmond szereplése miatt). Azt gondolni tehát, hogy bizonyára nem volt fogalmuk a film eredetérõl, értelmetlenség lenne. De még ha a film feliratai esetleg lemaradtak volna, és esetleg csak egy részlet került volna hozzájuk, mert úgy jutottak volna hozzá, hogy valamelyik barátjuk felvette volna a tévébõl, amikor leadták ... Akkor is hogyan is készülhet egy installáció, amit Berlinbe kivisznek, egy a mesterüket, Károlyi Zsigmondot szerepeltetõ film felhasználásával - anélkül, hogy az amúgy kortárs magyar-filmmûvészetben esetleg járatlan tanítványok megkérdeznék, "de tanárúr, mi volt ez a film, amiben szerepelt - érdekelne minket, most, hogy kiállítjuk ..."


mindenkinek ajánljuk ezt a linket a Balázs Béla Stúdió archívumának adatbázisához:
http://www.bbsarchiv.hu/?module=movies&action=movie&mid=189

és a Zeit-on megjelent cikkhez:
http://www.zeit.de/kultur/kunst/2009-09/little-warsaw-video
(A Little Warsaw amúgy friss és szuper mûvérõl) - amelyet immár javítottak, mármint a cikket :) Hogy tették-e ezt a Kis Varsó kérésére, vagy más berlini Bódy-barátok szóltak a lapnak, legyen ez immár másodlagos kérdés ... a lényeg, hogy a videó alatt immár ez áll:

"Das ungarische Künstler-Duo Little Warsaw zeigt das Porträt eines jungen Mannes aus dem Jahr 1971. Ungarn verharrte noch hinter dem eisernen Vorhang. Seitdem sind Grenzen gefallen. (Für "Game of Changes/Episode 1", 2009, von Little Warsaw wurde Material verwendet einer BBS Produktion von Gabor Body aus dem Jahr 1971)"

Így már rendben van a történet ...
már csak ezt az "archív anyag" dolgot kellene végleg elfelejteni (ami a cikkben még mindig szerepel) - valakinek van egy filmje (Bódy Gábor), valaki abból kivesz néhány percet (Kis Varsó - aka Little Warsaw) és bemutatja - mindez lehetséges, ez egy abszolút mûködõképes konstrukció (lásd a DJ-k is ezerszer használják fel más mûvészek zenéit, de kiírják az eredeti alkotó nevét), szóval tényleg csak annnyi a teendõ, hogy valahányszor bemutatják ezt az installációt, ott legyen a kiírás, a kredit, hogy a bemutatott filmrészlet Bódy Gábor a Harmadik c. filmjébõl való - ez pedig elvileg és gyakorlatilag nem túl nagy dolog ...



© BodyGabor.hu | email: | in association with C3.hu