Kutya Éji Dala - Bódy Gábor a gravitáció középpontjában
(7. rész)
in English |
a cikk fejezetei:
::::: Super-8
A Super 8 szintén a koncepció része volt, sőt, valószínűleg annak alapköve. A Super 8 maga volt az eszköz, amely segítségével el tudta érni a vizuális intenzitásnak azt a magas szintjét, amire vágyott. A Super 8 révén a filmet bizonyos pontjain teljesen és tisztán vizuális üzemmódba kapcsolta - mindenféle segédlet, cselekményre való utalás nélkül. Ezekben a pillanatokban megismerkedhetsz a "Kozmikus Szem" koncepcióval. Gyönyörű zene ("Europa is Amerika") teszi az egészet egy vizuális Sturm und Drang-gá.
Utazni a világban, és rácsodálkozni - egy üde-friss szemmel. Mint már említettük, Bódy Gábor konkrétan gyakorolta a kozmikus tekintettel történő látás művészetét Super 8-al (!) - újratanulta kontextusuk nélkül látni a dolgokat. Ebben a filmben fantasztikus bemutatókat látunk a "Kozmikus Szem" világából, bár e gyönyörű betéteknek nagyon praktikus funkciójuk is van. Időről időre a film-történés folyamát tisztán vizuális szintre emelik. E hullámok hatására alkalmazkodni fogsz, immár mindent másképp látsz. Teljes vizuális üzemmódba kapcsolsz. Megvolt a tréninged és most már sokkal nyitottabb leszel mindenre, amit látsz. Szemeid felszabadulnak, és ezerrel élvezik a szabadságot, többé nem tartanak távolságot, és olyan lesz, mint egy vizuális szerelmi aktus. Nyitottá válsz, és innentől így fogod látni az egész filmet.
A kutya és a csirkék (különösen a csirkék ugrása - Bódy Gábor kozmikus játékossága határtalan ) - a legszebb rész a filmben, és persze a pitypang mint a vizuális univerzum középpontja. A zene hőfoka eléri egy Kraftwerk-számét, a lovas felvétel pedig igazi csúcspont. Annyira gyönyörű! - tömény szépség. Belegondolsz, milyen jó lehetne Bódy Gábor társaságában utazni (ami hülyeség, hiszen éppen ezt teszed). Látod Olie-t, a német srácot rendesen kémkedni, azt mondja, "minden film".
Valóságmintákat vesz a Super 8-as kamerával. Magazinok, képek a falon, cikkek a magazinban, öreg gyárépület, minden. Olie-t látod, de valójában Bódy Gábor az. A valóságot rögzíti - képeket a falon.
Pécsi Ildikó, valaki más, Latinovits Zoltán. Milyen érzés lehetett őt ott látni egy totál szocialista falon, a nagyra tartott személyt (az idő nem adott teret, hogy rendesen összebarátkozzon vele)? Most, hogy filmet forgat a szocialista valóságról, ami gyakorlatilag megölte Latinovitsot, ott lóg egy kép róla a falon, egy vidéki kultúrházban, ami moziként is funkcionál. Milyen érzés lehet? Néma csend.
A Super 8-as kamera egy külön szereplő a filmben, egy önálló komponens Bódy forgatási koncepciójában. Akkoriban egyedül a Fehér Városban c. film alkalmazott S8-as felvételeket emlékezetes módon (egy nagyon szép Alain Tanner film) . Ugyanúgy, mint a Psyché felhői, amelyek világelsők voltak Godfrey Reggio hihetetlen szép Kizökkent Világával holtversenyben.
A S8-as kamera a Kutya Éji Dalában a külföldi tekintetet reprezentálja (a kamerát a gyerek a végén visszaküldi az Olie-nak, mert az apja, a katonatiszt nem szereti a leskelődés gondolatát).
Bódy Gábor egyik önkifejező jelenete is S8-as felvétel - a jelenet a mennyei Haendel-részlettel "He shall feed His flock like a shepherd", amikor kijön a templomból, majd egyfajta transzban térdre borul. Ez a jelenet azért annyira intenzív, mert úgy látjuk őt, mint a kémek. Nem játszik. Csak látjuk őt, és ő így viselkedik, amikor egyedül van: transzban van és imádja az embereket és a szépséget. S-8 nélkül, rendes filmen ez játéknak minősült volna.
A harmadik önkifejezés, az álom jelenet nem szükségszerűen S8, sőt, úgy tűnik nem az, hanem 35 mm - plusz némi trükk. Mégis, a Super 8-as kamera jelenléte miatt S8-as jelenetnek minősül:) Szürreális. Úgy értjük, nem fontos kódolt üzenet után kutatni. A fontos motívum az, hogy a pap segítségért kiált - annyira megviselte a másokon való segítés fájdalma.
A S8-as felvételek azért is fontos komponensei a filmnek, mert amikor a kisfiút kihallgatja a rendőrség, megnézik vele (még egyszer) a felvételeket, s a rendőrök reagálása teljesen más kontextust teremt. Most, hogy a rendőrök szemével látjuk ugyanazokat a felvételeket, összehasonlíthatjuk a két világot.
Elmondhatjuk, hogy az egész film kicsit felvette a Super 8 stílusát, Bódy a rendes kamera képét is megbabrálja, hogy S8-asnak nézzen ki, lásd a híres templomkerti jelenetet, ahol a hang a kép kivilágosodását követi. Aztán a végénél az "S00 Zéró" jelenetsor is teljesen S8 stílusú - még ha konkrétan nem is az.
A film Bódy Gábor előtt egy nagy gépezet volt, amivel nehéz volt a valóság finom rétegeit megragadni (mint Godard gyönyörű Hímnem, Nőnem c. remekművében). Bódy Gábor a S8 és a videó alkalmazásával ezt az alacsony felbontású monstrumot egy roppant finom és érzékeny médiummá változtatta, nagyon nagy felbontással. Jó felbontáson azt értjük, hogy képes többet megragadni, mint egy kosztümbe öltöztetett, hatalmas stúdiófények által megvilágított mozi-sztár arcát. A nagy felbontás azt jelenti, hogy 30 évvel később, ha megnézed a filmet, benne lesznek a részletek a valóságból: autók, bútorok, ruhák, divat, ahogyan pénzt kerestek, ahogyan beszéltek, ahogyan szeretkeztek, ahogyan az autókra és fegyverekre gondoltak. A nagy felbontás egy kultúr-antropológiai aspektus. Nyilván elmehetsz moziba azért is, hogy elfelejtsd, amiben élsz, de a mozi sokkal több is lehet ennél, a mozi a megismerés eszköze lehet. Harmadik típusú tudás megszerzéséé, minták arról, hogy hogyan lehet élni, gondolkodni, minták, ahogyan mások élnek, gondolkodnak és érzékelik a valóságot - és nem olyan tudásé, mint hogy melyik évadban ki szaladt haza egy amerikai mérkőzésen:) A mozi az empátia temploma lehet, az empátia pedig azt tudja, mint a Dűnében a fűszer: utazás mozgás nélkül:)
következő fejezet: két világ harca - a szabadság a barrikádra viszi a népet
a cikk fejezetei: